נהיגה על פי חוק
התנהלות בכביש תמיד היא עפ"י חוק

מבחן הנהיגה הוא מבחן אישי. לרוב ברכב נמצא הבוחן, היושב במושב ליד התלמיד ושני תלמידי נהיגה נבחנים. אחד מהתלמידים נוהג במשך כ 20 דקות והתלמיד השני יושב מאחור. במחצית המבחן התלמידים הנבחנים מתחלפים.

בוחן נהיגה הוא מורה לנהיגה, שעבר קורס בוחנים מיוחד, בו למד את תורת המבחנים, ובמיוחד למד כיצד להעריך ולבחון תלמידי נהיגה במבחן המעשי –הטסט.

בחלק זה נעסוק בהיבטים שונים של מבחן הנהיגה, על פי מבט הבוחן והנחיותיו.

פרק א. החלטותיו של בוחן הנהיגה:

החלטות בוחן הנהיגה יהיו על פי:

ב.      לא יהיו בניגוד לחקיקה כלשהי לרבות נהלים – הוראה זו ברורה וחשובה. תלמיד נהיגה למד את החומר העיוני וגם למד את לימוד הנהיגה המעשי, בוודאי יודע שכל ההתנהגות בכביש היא על פי חוק. הבוחן יכול למדוד את התנהגות התלמיד אך ורק בהתאם לחוקי התנועה. החוקים כתובים וברורים. חוק שאינו ברור ומפורש אינו תקף. לכן בוחן הנהיגה שמחליט כי התלמיד לא ביצע משימה מסוימת באופן נכון חייב לפרט בטופס הבוחן מהי אותה התנהגות ומהי ההוראה החוקית הנכונה לגביה.

התלמיד תמיד יכול לראות את הטעויות בהם נכשל בטופס הבחינה, וכמובן להתייעץ עם מורה נהיגה שלו כדי להבין את הטעות.

מצד שני הנהלים (ולא החקיקה) הם חלק נסתר. גם מורי הנהיגה לא יודעים מהם אותם נהלים. נוהל הוא סידור פנימי המאפשר לרשות המבצעת כלומר משרד התחבורה לבצע תהליך מסוים, כמו עריכת המבחן נערכת על פי נוהל מסוים.

 c כל הזכויות שמורות 
אודות הכותב - איתמר לוין מורה ומרצה ללימוד תיאוריה. מוציא לאור של ספרי לימוד תאוריה, מולטימדיה - למד נהיגה בדרך הקלה, למד תיאוריה ללא קריאה.