כל ספר לרכב שנמצא בתא הכפפות ברכב, יספר לכם, הנהגים הצעירים, צעד אחר צעד בדרך הפשוטה ביותר כיצד להפעיל כל דבר ברכב, החל מחגורות הבטיחות ומנעול תא המטען וכלה בכוונון של משענות הראש. בכל עמוד תמצאו אזהרה "זועקת" שמזהירה לא לעשות משהו טיפשי כגון לשפוך סתם מים לרדיאטור. אחרי הכול, בהתבססות על עצתם של עורכי דין, היצרנים מניחים שכל מי שקונה רכב לא בהכרח מבין במכוניות, ובודאי לא נהגים צעירים שרק קיבלו רישיון נהיגה.

למרות הדייקנות הכפייתית כמעט של מדריך הרכב, כדאי לדעת עוד כמה דברים ותמיד להשתמש בשכל הישר לפני שנוקטים בצעד שיכול להרוס או לפגוע במכונית. להלן כמה דברים בסיסיים שכדאי לדעת:

טיפול תקופתי ברכב

כל רכב צריך לעבור מדי פעם טיפול תקופתי, גם אם מדובר ברכב חדש ומתקדם ביותר. יצרן הרכב מחליט על תדירות הטיפולים שמתאימה למכונית שייצר. מידע על כך ניתן למצוא בספר הרכב.

בדרך כלל במהלך הטיפול התקופתי מחליפים את שמן המנוע, את המסננים של המנוע ויניקת האוויר. לפעמים מחליפים גם מצתים או מצבר לרכב ובודקים את מצב הבלמים, הרצועות, מערכת הקירור, הנורות ועוד.

בדיקת שמן מנוע

השמן נמצא במנוע המכונית כדי לשמן ולא על מנת לשרוף. לכן באמצעות בדיקת שמן תוכלו לקבוע אם המכונית צורכת יותר שמן מהממוצע.

ראשית, התבוננו בחוברת ההוראות ומצאו היכן נמצא מדיד השמן. ברוב המכוניות המדיד מסומן בידית צבעונית וסמל של שמן.

קחו את המכונית לסיבוב כדי לחמם את השמן עד לטמפרטורת התפעול הרגילה. לאחר מכן החנו את הרכב על משטח ישר והניחו לרכב לעמוד עם מנוע כבוי במשך חמש או עשר דקות לפחות. פתחו את מכסה המנוע, מצאו את המדיד, משכו אותו החוצה באמצעות הידית. המדיד אמור להיות מכוסה ברובו בשמן מנוע. נגבו אותו בעזרת סמרטוט נקי. הכניסו את המדיד ומשכו אותו שוב החוצה. בחלק התחתון שלו תראו סימנים שמראים את מפלס השמן הנורמאלי. אם על סימונים אלה יש שמן, הכול תקין. אם סימן השמן נמצא מתחת לסימון הוסיפו חצי ליטר שמן בכל פעם עד שתגיעו לרמת הסימון. אם אין בכלל סימון של שמן על מקל המדיד, אתם בצרות. כדאי להגיע למוסך.

את תפעילו את המנוע אם אין מספיק שמן. הוסיפו את סוג השמן המתאים בהתאם להוראות היצרן בהקדם האפשרי.

הכן רכבך לעונה הקרבה

חשוב מאד להכין את הרכב לקראת עונת השנה הקרבה, ובעיקר לקיץ ולחורף. בנוסף, יש לבדוק באופן קבוע את האוויר בצמיגים, לא להמשיך לנסוע כשהצמיגים בלויים ולא להשאיר רכב דלוק ללא מנוע מופעל כדי לא לרוקן את אותו מצבר לרכב שבלעדיו המנוע לא יפעל.